​Winter/Hiver 2020

March 2020

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Celtic Dance              Douglas Court, ON                        Hal Leonard/Curnow       Level 2

To honour the Canadian music educators that started to review Canadian wind band music, this review is taken from the Canadian Winds, and re issued:

 

Douglas Court was born in Toronto and received his early music training in the Salvation Army. He attended the University of Toronto and, after an extensive playing career, has pursued a full-time composing career since 1994. Celtic Dance employs the Irish folk tune, The Galway Piper, in a spirited work featuring foot stomping and a snare drum solo. Double reeds are included in the instrumentation, along with first and second parts in clarinet, alto saxophone, trumpet, and trombone. There is mallet percussion, timpani, and two unpitched percussion parts. It can be heard on a CD by the Eastern Wind Symphony of New Jersey, entitled “The Old Man of the Mountain” (CR 200.016 - 3). – Original review Jeff Reynolds

Score / Sound

A Family Jewel          Ron Paley, MB                                Walrus/Ejazzlines              Level Medium Easy

Manitoba pianist, composer, and bandleader Ron Paley's tender piano ballad is written for full big band with fairly accessible ranges (Trumpet D, Trombone B). The work has been known to Manitobans for years, and it's a great pleasure to be able to share it with the wider Canadian band world.

Score / Sound

Mars 2020

Celtic Dance              Douglas Court, ON                       Hal Leonard/Curnow        Niveau 2

 

Afin de rendre hommage aux éducateurs canadiens qui ont commencé à réviser la musique canadienne pour harmonie, cette revue provident du journal Vents canadiens et est rééditée:

 

 

Douglas Court est né à Toronto et commence son éducation musicale avec l’armée du Salut. Par la suite, il devient étudiant à l’université de Toronto et, suivant une longue carrière comme musicien, il poursuit une carrière de compositeur à temps plein depuis 1994. Celtic Dance, inspirée du folklore irlandais, The Galway Piper, est une pièce avec énergie qui met en vedette le piétinement des pieds et un solo à la caisse claire. Le compositeur inclue les anches doubles dans cette instrumentation, ainsi qu’une première et deuxième partition de clarinette, de saxophone alto, de trompette et de trombone. Cette pièce comprend des percussions à claviers, des timbales et deux partitions de percussion non-timbrées. On peut entendre l’enregistrement de Celtic Dance sur le dc “The Old Man of the Mountain” (CR 200.016-3) par le Eastern Wind Symphony du New Jersey. Revue originale par Jeff Reynolds.

 

Partition du directeur / Son

 

A Family Jewel          Ron Paley, MB                                Walrus/Ejazzlines             Niveau Moyen-facile

Pianiste, compositeur et chef d’orchestre manitobain, cette tendre ballade pour piano de Ron Paley est réécrite pour Big Band avec des tessitures assez accessibles (trompette Ré, trombone Si). Cet œuvre musical est connu au Manitoba depuis plusieurs années; c’est un grand plaisir de pouvoir le partager avec le restant du Canada.

Partition du directeur / Son

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Febuary 2020

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Celebration Folklorique   Andre Jutras (Quebec)      C. L. Barnhouse                  Level 3

In a piece written for concert and festival, Andre Jutras shows his signature in solid, thick scoring, different harmonies, and beautiful melodies. "Celebration Folklorique" could be combined with his "Three Folk Miniatures" to extend into a longer French-Canadian folk song suite. The folk songs, arranged with big, bold intent, and could also be used cross curricularly to highlight French-Canadian culture in the months where many provinces celebrate their French-Canadian Heritage, from Festival du Bois in BC, to Festival du Voyaguer in Manitoba, to Carnaval de Quebec.
 

Score / Sound

Big Band Theory       Vince Gassi (Ontario)                  Belwin                                  Easy Level

This chart has a straight ahead swing feel with a twist. "Big Band Theory" uses the melody as a "theory" that is postulated and plays out over two alternating chords, F9 and Eb9. Add one modal conceptual framework for the bridge, solos for tenor sax and trombone, an ensemble chorus with some counterpoint, and the "theory" becomes reality. Trumpet plays to written a E, top space.

Score / Sound

Février 2020

Celebration Folklorique   Andre Jutras (Quebec)      C. L. Barnhouse                  Niveau 3

 

Cette pièce, écrite pour être jouée en concert et pour des festivals, démontre la signature musicale d’André Jutras; de l’écriture solide et dense, avec des différentes harmonies et de belles mélodies. Célébration Folklorique pourrait être combiné avec Three Folk  Miniatures afin de créer une plus longue suite folklorique canadienne-française. Les chansons folkloriques, arrangées avec intention, pourraient être utilisées à travers le curriculum afin de souligner la culture franco-canadienne, surtout lorsque plusieurs provinces célèbrent le patrimoine canadien-français tels que le Festival des Bois en C-B, le Festival du Voyageur au Manitoba sans oublier le Carnaval à Québec.

 

Partition du directeur / Son

 

Big Band Theory       Vince Gassi (Ontario)                  Belwin                                  Niveau facile

Cette pièce est un swing traditionnel avec une variation. Big Band Theory utilise la mélodie comme une « théorie » postulée qui se joue par-dessus deux accords alternants, soit F9 (Fa9) et Eb9 (Mib9). Un cadre conceptuel modal s’ajoute pour le pont musical, des solos pour saxophone ténor et trombone, un refrain d’ensemble avec du contrepoint et cette « théorie » devient réalité. La partition de trompette monte jusqu’au E (Mi), en haut de la portée.

Partition du directeur / Son

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January 2020

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Bloom                          Cait Nishimura                              Cait Nishimura Music      Level 1.5

Bloom is a conceptual musical exploration of flowers that bloom in the snow, despite the challenges of doing so. At the work's core is one of the most common chord progressions found in pop music (I - V - vi - IV), with melodic fragments that represent themes such as unity, growth, and perseverance.  There is a solid sense of forward motion and enough independence of line that it would work well for a smaller ensemble.  This work was commissioned by the Toronto Montessori School Modern Music Ensemble, directed by Rachel MacDonald.

Score / Sound

Steam Whistle           Les Sabina                                      Kendor Music                     Easy Level

This funk/rock chart is set in a half-time feel, the initial bluesy melody  contrasted by a riff at the bridge and additional counter-melodies throughout. An alto saxophone solo (ad lib or as written) contains an easy three-chord progression. It is scored for 9-17 players, and has optional supplemental parts. Range is G5 for trumpet and F4 for Trombones

Score / Sound

Janvier 2020

Bloom                          Cait Nishimura                              Cait Nishimura Music      Niveau 1.5

 

La pièce Bloom est une exploration conceptuelle et musicale de fleurs qui s’épanouissent en hiver, malgré tous les défis rencontrés. Au cœur de l’œuvre se trouve la progression d’accord la plus connue en musique populaire (I - V - vi - IV), avec des fragments de mélodie qui représentent des thèmes tels l’unisson, la croissance et la persévérance. Nous ressentons le mouvement vers l’avant et il y a assez d’indépendance mélodique que cette pièce serait appropriée pour des plus petites ensembles. Cette pièce fut commandée par l’ensemble de musique moderne du Toronto Montessori School, dirigée par Rachel MacDonald.

 

 

Partition du directeur / Son

 

Steam Whistle           Les Sabina                                      Kendor Music                      Niveau facile

Cette pièce au style funk/rock est écrite avec la pulsation en mi-temps, la mélodie initiale au style blues, un riff contrasté au pont et des contre-mélodies additionnelles tout au long de la pièce. Un solo de saxophone alto, écrit ou improvisé, est basé sur une séquence simple de trois accords. Cette pièce est écrite pour entre 9 et 17 musiciens ou musiciennes, et offre des partitions supplémentaires optionnelles. L’étendue de notes est G5 pour trompette et F4 pour les trombones.

Partition du directeur / Son

 

 

 

 

 

 

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